Misteri Reflexology

Misteri Reflexology

Ini seni penyembuhan kuno telah dikaji oleh diri saya di Morley College di London lebih daripada 9 tahun lalu dan apa yang saya dapati adalah luar biasa.

Bagaimana badan dicerminkan pada tapak kaki? Dan yang menemui semula seni ini kuno dan teori zon luar biasa?

Reflexology atau teori zon maju pada awal abad ke-20 dari kajian Dr William Fitzgerald. Beliau mendapati, jika jumlah tertentu tekanan telah diletakkan di atas satu bahagian badan, ia boleh memberi kesan anestetik langsung di pihak yang sama. Ini adalah langkah pertama dalam membangunkan teori zon. Beliau kemudian mula bekerja dengan Dr Edwin Bowers dan bersama-sama mereka yakin rakan-rakan mereka dengan penemuan mereka.

Untuk mengesahkan Reflexology Dr Bowers menjalankan beberapa eksperimen. Dengan berbuat demikian, beliau tertarik dengan kesedaran, bahawa jika anda memberi tekanan kepada kawasan tertentu tangan dan kemudian melekat pin dalam laluan zon yang berkaitan dengan badan, dia melihat bahawa subjek tidak mengalami kesakitan, sebenarnya, kesan anestetik luar biasa telah dicapai.

Apabila Bowers dan Fitzgerald dikeluarkan penemuan mereka, semua yang menyaksikan telah terkejut dengan keputusan dan dalam ruang yang singkat ini menyebabkan penyokong lain - satu makhluk, Joseph Selbey Riley. Beliau juga menulis sebuah buku mengenai subjek teori zon. Tetapi yang lebih penting lagi, salah seorang pembantu terapi beliau, Eunice Ingham, adalah untuk mencari Refleksologi juga bekerja sama dengan baik pada kaki dan dia menjadi terkenal sebagai pengasas 'Refleksologi kaki.

Eunice Ingham melaksanakan sistem peta kaki, dengan mencatatkan kaki berhubung dengan laluan zon badan. Beliau juga mendapati, bukan sahaja teori tekanan mempunyai kesan anestetik, tetapi oleh seli tekanan ini menyebabkan kesan terapeutik yang cemerlang.

Teori tekanan seli adalah premis asas Refleksologi, dengan memahami bagaimana setiap bahagian tubuh yang secara langsung berkaitan di sepanjang laluan zon ke kawasan kaki.

Penyelidikan masih dijalankan mengapa misteri refleksologi berfungsi. Apa yang kita tahu ialah terdapat sepuluh zon (laluan) dalam badan, yang bermula dari bahagian atas kepala turun ke tapak kaki. Tersumbat menghalang zon ini biasanya hasil daripada tahap stres yang tinggi, yang telah menyebabkan masalah. Dalam tahap stres yang tinggi, hormon adrenalin yang dilepaskan, menaikkan tekanan darah, tetapi juga melepaskan gula glukosa / darah. Dalam tempoh masa deposit glukosa / gula dalam darah akan membentuk di kaki, yang dikenali sebagai kristal, yang berasa seperti kecil, batu keras.

Jika anda mula menyemak fakta ini menarik, anda akan mendapati bahawa apa sahaja gangguan terletak pada keseimbangan badan anda, ia akan muncul sebagai kawasan yang dibangkitkan atau kristal keras di kawasan yang sama kaki. (Sudah tentu, calluses dan kawasan lain keras kaki yang terhasil melalui kasut tidak dipertimbangkan dengan cara yang sama).

Tujuan refleksologi bukan untuk mendiagnosis, tetapi untuk melihat dan merawat dengan menterbalikkan kesan-kesan tekanan dan kembali mayat pulang ke homeostasis yang (keadaan seimbang). Mencari hak deposit kristal dan kerja-kaki secara beransur-ansur mencapai ini. (Bagaimana anda bekerja kaki akan dibincangkan dalam dua bahagian daripada artikel ini).

Dua contoh sebenar misteri purba ini:

Kajian kes pertama saya semasa kursus kolej saya melibatkan wanita tua sangat ragu-ragu yang tinggal di seberang jalan dari mana saya tinggal pada masa itu.

Semasa lawatan saya, saya meminta beliau untuk tidak mendedahkan apa-apa penyakit kepada saya, kerana saya mahu untuk pin titik ini untuk diri sendiri. Dia menjawab dengan wajah 'pasti anda akan sayang saya' dan berbaring di sofa dia dalam kesediaan untuk sesi.

Dalam persediaan untuk sesi refleksologi, saya mula dengan urutan kepada kedua-dua kakinya. Pada masa ini, saya ternampak, kecil, dibangkitkan ketulan pada punggung kaki kanan dan tapak kaki kiri kakinya. Sebagai barisan tenaga ini berlari lurus sejajar jalan daripada kawasan pundi hempedu, saya mempunyai sedikit keraguan bahawa dia mungkin menderita dengan batu karang. Malah, saya akan sangat terkejut jika dia tidak.

'Adakah anda mempunyai batu karang oleh mana-mana peluang? Saya bertanya kepada beliau.

Wanita itu duduk bolt tegak. 'Ya saya lakukan, bagaimana di bumi ...'

Saya dijalankan dengan cara yang bersahaja dan bekerja di tersumbat ini ... untuk mengatakan saya melakukan ini dengan sentuhan kegembiraan di find ini adalah kurang benar.

Dalam kajian kes kedua saya, saya telah ditawarkan salah satu daripada rakan-rakan ibu bapa saya. Kami telah menjalankan ini di konservatori di mana dia meletakkan di kerusi matahari. Saya mula dengan urutan pemanasan biasa untuk kedua-dua kaki. Kali ini, saya menjadi sedar keadaan bengkak mendalam untuk tempat di atas bahagian atas kakinya dan sebelum jari kaki bermula. Lokasi badan, yang sepadan dengan garis tenaga ini, berlari terus ke arah kawasan dada.

Sekarang ini adalah sedikit lebih sukar untuk mentafsirkan, ia boleh menjadi beberapa masalah. Sebagai orang ini tinggal gaya hidup sihat, kecenderungan saya dikemudikan dari jantung menjadi punca dan lebih kepada keadaan yang kurang serius, seperti asma. Saya terpaksa perlu diingat bahawa saya tidak berada di sana untuk mendiagnosis, hanya untuk mendedahkan penemuan itu dan kemudian menasihati diagnosis perubatan.

Saya bertanya kepadanya jika dia mempunyai sebarang masalah dengan dadanya, 'tidak, sama sekali apa yang salah dengan saya di kawasan itu, walaupun batuk. Ia hanya kasut saya yang menyebabkannya. '

'OK, tetapi ia akan tidak membahayakan jika anda mendapatkan ini diperiksa oleh doktor,' Saya dinasihatkan.

Dia hanya mengangguk dan berjalan ke ruang tamu, yang terkejut sedikit, ia seolah-olah, dengan kenyataan saya.

Saya pergi agak memadamkan yang pernah aku buat dia marah. Terdapat peraturan semasa menjalankan refleksologi, jangan bimbang pelanggan dan saya telah jelas patah ini.

Saya mula menyelidik mengapa perlu ada keadaan bengkak di kawasan tersebut kaki John, tetapi tidak dapat memberikan apa-apa penjelasan, selain daripada, jika terdapat kawasan bengkak, maka ia adalah tanda pasti tersumbat. Aku berasa agak bimbang tentang John, tetapi saya tahu ada sedikit saya boleh lakukan.

Ini tidak mendapatkan diselesaikan selama kira-kira enam bulan. Kemudian saya menerima panggilan telefon dari ibu saya. 'John di hospital, dia mengalami serangan jantung secara besar-besaran.

Saya tidak terkejut sama sekali, terutamanya seperti yang saya katakan sebelum ini, kawasan-kawasan yang bengkak di kakinya sangat mendalam. Walau bagaimanapun, John tidak pergi untuk membuat pemulihan penuh, tetapi dia tidak pernah mengakui bahawa penemuan refleksologi dapat menghalang ini, jika dia telah dicari diagnosis perubatan selepas refleksologi itu.

Refleksologi adalah misteri, kenapa ia berfungsi, tidak ada yang benar-benar tahu dengan pasti; semua yang boleh saya katakan ialah ... ia berfungsi. Cuba untuk diri sendiri dan kemudian membuat keputusan untuk diri sendiri mengapa ini seni penyembuhan kuno kini diiktiraf dalam NHS UK.

Bagaimana Untuk Bekerja Kaki

Sebelum cuba Reflexology adalah penting untuk memahami, kunci kepada Reflexology adalah pemerhatian yang digabungkan dengan teori zon.

Warm Up Urut

Sebelum anda mula ibu jari berjalan kaki, perlahan-lahan mengurut kakinya. (Gunakan minyak jika anda suka).

Untuk melakukan ini, memegang salah satu kaki dengan kedua-dua tangan. Jari anda perlu memegang bahagian atas kaki dan kedua-dua ibu jari anda hendaklah di atas tapak kaki. Sekarang kedua-dua ibu jari slaid dari tumit, perlahan-lahan tetapi tegas ke atas dan ke arah jari kaki. Seperti yang anda sampai ke jari kaki, kipas ibu jari anda di seluruh jari kaki, satu di sebelah kiri dan yang lain di sebelah kanan. (Jangan lupa untuk terus berhubung dengan kaki pada setiap masa). Lakukan perkara yang sama untuk kaki yang lain.

Untuk ibu jari berjalan dengan berkesan, anda perlu mengeluarkan minyak dari kaki.

Thumb Berjalan

Pegang jari kaki subjek dalam satu tangan dan bengkokkan sedikit ke belakang. Dengan tangan yang lain, letakkan ibu jari di tengah-tengah tapak kaki dan seluruh jari memegang bahagian atas kaki. Sekarang berjalan ke hadapan ibu jari dalam gerakan ulat akan bergerak. Sepanjang masa menjaga ibu jari anda dalam hubungan dengan kaki dan mengekalkan sebuah firma, tekanan stabil tanpa menggali ibu jari anda di pada bila-bila.

Seperti yang anda ibu jari berjalan kaki di sepanjang tapak kaki, cuba untuk mencari mana-mana kawasan yang dibangkitkan atau deposit kristal keras. Jika anda mendapati apa-apa, perlahan-lahan bekerja ini dengan ibu jari anda.

Walaupun anda adalah ibu jari berjalan kaki, ingat dari semasa ke semasa untuk memeriksa mata pelajaran menghadapi tanda-tanda kesakitan. Jika anda melakukan menyebabkan rasa tidak selesa, maka tekanan anda adalah terlalu tegas dan anda perlu untuk melepaskan tekanan dan amalan berjalan kaki sehingga anda dan subjek anda selesa.

Jika anda ibu jari berjalan dengan betul, subjek anda akan menerima keseronokan yang besar dari ini ... jadi mengapa tidak pergi!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar